Проблема та завдання ММО

Аналіз роботи

ММО вчителів української мови і літератури

за 2019 – 2020 н.р.

Основні напрями роботи вчителів-філологів у 2020–2021 н. р.

 

Учителі української мови і літератури м. Марганця у 2019-2020 навчальному році працювали на п’ятому – підсумковому - етапі науково-методичної проблеми „Освітні стратегії соціалізації особистості громадянського суспільства”. Головна діяльність членів методичного об`єднання була спрямована на визначення провідних ідей та корекцію набутого досвіду щодо запровадження інноваційних педагогічних технологій на уроках української мови і літератури, зорієнтованих на формування соціальної компетентності учнів.

На виконання  Закону України „Про мови”, Концепції державної мовної політики в Україні, змісту Державного стандарту базової і повної середньої освіти, рекомендацій Міністерства освіти і науки України, КЗВО «ДАНО»  щодо вивчення української мови і літератури, пріоритетними напрямами роботи  вчителів української мови і літератури були:

- особистісне професійне зростання, саморозвиток та підвищення власної фахової компетентності;

- реалізація змісту Державного стандарту, нових програм, науково-методичне та матеріально-технічне забезпечення освітнього процесу;

- аналіз ефективності впровадження особистісно зорієнтованих, інтерактивних, продуктивних технологій у процесі вивчення української мови і літератури, а також реалізація вчителями-філологами персонал-технологій;

- створення сприятливих умов для формування й розвитку інноваційних якостей   особистості, активізація мотиваційно-пізнавальної діяльності учнів завдяки застосуванню перспективних (особистісно-зорієнтованих, групових, інтерактивних, проектних, інформаційних) технологій на  уроках української мови і літератури;

- створення на уроках ситуацій, які б дозволяли учням проявляти ініціативу, працювати в умовах альтернативи, вибору, неавторитарної атмосфери навчання;

- розвиток креативності суб’єктів педагогічного процесу (учня й педагога) шляхом упровадження проектних методик, широке використання мультимедійних посібників, електронних та програмно-педагогічних засобів і комплектів;

- забезпечення оптимальних можливостей для розвитку критичного мислення учнів, формування соціальних компетентностей, пробудження через мистецтво слова національної свідомості;

- активізація роботи з творчо обдарованими школярами;

- проведення просвітницької роботи щодо розвитку та функціонування державної мови;

-упровадження в освітній процес передового педагогічного досвіду, досягнень психолого-педагогічної науки, інноваційних технологій навчання.

- виховання у школярів поваги до духовних скарбів українського народу, етнічної, соціальної, гендерної, індивідуальної толерантності, здатності формувати, формулювати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів, збереження й примноження кращих національних традицій.

Проведено два засіданні методичного об`єднання, на кожному з яких розглянуто актуальні в умовах мовно-літературної освіти питання, у тому числі: переглянуто вебінар КЗВО «ДАНО» «Реалізація компетентнісного потенціалу навчальних предметів «Українська мова» і «Українська література» в епоху потужного розвитку інформаційних технологій», вивчення рекомендацій Міністерства освіти і науки України щодо особливостей організації  освітнього процесу на уроках української мови і літератури; опанування  змісту навчальних програм, сучасних прогресивних аспектів методики викладання української мови і літератури з акцентуванням на формуванні соціальної компетентності учнів; зорієнтованість на використання інноваційних технологій, сучасних підходів до  роботи з обдарованими учнями; розширення професійної компетентності, мобільності, особистісного зростання та творчого потенціалу вчителів-філологів; передовий педагогічний досвід учителів області, міста, інформування про новини педагогічної, методичної літератури.

Методист відділу освіти Ткаченко Н.В., керівник ММО Швець Л.П. провели з учителями методичний марафон «Застосування інноваційних технологій на уроках української мови і літератури як засіб формування креативного критичного мислення та активної життєвої позиції учня».

Засідання міського методичного об`єднання, проведене на базі НВК-ліцею №10, пройшло у формі майстерні інноваційної діяльності вчителя «Синтез традицій та інновацій під час викладання української мови та літератури».

У процесі презентації активних форм методичної роботи був залучений до участі в ній кожен член міського методичного об’єднання. Усі представлені види методичної роботи спрямовані на висвітлення професійних навичок учителів, їх педагогічного досвіду, виступають як форми розвитку         їхньої наукової ерудиції, показують єдність методичних наробок, особистісних рис, педагогічної техніки.

Засідання пройшло у два етапи: теоретична частина, під час якої Федорова І.І. ознайомила присутніх з роботою шкільного методичного об’єднання вчителів-філологів, педагогічним осмисленням і практикою реалізації інноваційних технологій навчання, з досягненнями в навчанні та розвитку творчої компетентності школярів НВК – ліцею №10.

 Члени ММО  ознайомились із виступами-презентаціями досвідів роботи вчителів: Гузенко Л.Я.  «Формування соціалізованої особистості шляхом поєднання традиційних та інтерактивних  технологій навчання на уроках української  мови і літератури», Федорової І.І. «Активізація креативної діяльності учнів  на уроках української  мови і літератури шляхом застосування новітніх технологій», Городецької О.С. «Технологія вивчення синтаксису з опорою на зв’язні краєзнавчі тексти», Волкової І.В. «Використання інноваційних технологій на уроках української  мови і літератури».

           Під час практичної частини члени міського методичного об`єднання побували на майстер-класі «Використання на уроках української  мови і літератури багатофункціонального сервісу Onlain Test Pad та сервісу швидкого опитування Plickers», проведений Мілько А.Г.

         Швець Л.П., кер. ММО, провела Методичний діалог: як підготувати учнів до державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання, обговорення матеріалів ЗНО з української мови  і літератури (аналіз завдань ЗНО за 2019 рік). 

У рамках міського методичного об’єднання продовжували діяти структурні підрозділи: «Школа передового педагогічного досвіду» (керівник Семенюк Т.С.)  працювала  над  формуванням соціальних компетентностей засобами інноваційних освітніх технологій на уроках української мови та літератури. 

Члени «Дидактичної  майстерні» (кер.Федорова І.І.) працювали над проблемою формування творчої особистості школяра, здатного до адаптації в соціумі, шляхом використання новітніх технологій.

З метою активізації самоосвітньої діяльності протягом навчального року вчителі-філологи ознайомились із передовим педагогічним досвідом учителів області, міста, зокрема з досвідами вчителів української мови і літератури НВК-ліцею №10 Гузенко Л.Я.  «Формування соціалізованої особистості шляхом поєднання традиційних та інтерактивних  технологій навчання на уроках української  мови і літератури», Городецької О.С. «Технологія вивчення синтаксису з опорою на зв’язні краєзнавчі тексти».

А також із досвідами роботи вчителів області: Корзун К.М., учителя української мови і літератури Нікопольської СЗШ № 23  «Формування творчої особистості, здатної до адаптації в соціумі, шляхом використання новітніх технологій», Полянської А.С, Павлоградської СЗШ №9 «Впровадження прогресивних технологій навчання для соціалізації дитини як умови самовдосконалення й самореалізації вчителя й учня».                                      

Зміст навчання та викладання української мови і літератури у школах Марганця сьогодні базується на таких прогресивних підходах: особистісно зорієнтованому, компетентнісному, соціокультурному, функціонально-комунікативному, сукупність яких забезпечує реальну й результативну участь кожного школяра в освітньому процесі, що значною мірою вирішується шляхом упровадження інноваційних технологій, спрямованих на формування соціальної компетентності особистості школяра, а саме: інтерактивних технологій кооперативно-групової навчальної діяльності,  особистісно зорієнтованої технології, технології  рівневої диференціації, інформаційно-комунікаційної технології, розвитку критичного мислення, індивідуального навчання, проектної,  ігрової технологій, а також методу творчої реалізації, диспутів, евристичного спостереження, керованих досліджень, порівняння, моделювання, смислового бачення,  самооцінки, портфоліо.

Використовуючи сучасні прогресивні підходи до навчання, інноваційні методи, прийоми, технології, учителі української мови і літератури формують у школярів ключові, життєво необхідні компетентності, ціннісні орієнтири, виробляють навички співпраці,  діалогізму, розвивають креативність, комунікабельність.

Ми бачимо, що у новій школі суттєво змінюється роль педагога. Сучасний шкільний учитель зацікавлений в оволодінні новітніми методиками викладання, здатен реалізовувати педагогіку партнерства, продуктивні технології та методику розвитку критичного мислення. Адже для сучасних дітей учитель уже не є єдиним джерелом знань – потрібну інформацію можна знайти і в книгах, і в Інтернеті. Втім, саме у цих умовах підсилюється роль учителя як партнера, який здатен оцінити творчі здібності, прагнення і бажання школярів відповідно до вікових особливостей.

Важливим напрямком роботи за Державним стандартом є розвиток в учнів соціальної компетентності – здатності творчо підходити до розв’язання будь-яких завдань чи проблем, вміння діяти не за зразком, а оригінально, пропонувати новизну рішень і передбачати шляхи їх творчої реалізації. Викладання курсів та факультативів учителями-філологами дає можливість практичної реалізації філологічного навчання.    

У 2020 – 2021 навчальному році у школах міста викладалися факультативи та спецкурси з української мови і літератури:

«Українознавство» – СЗШ №2 (6-7 кл.), СЗШ № 3 (5-7 кл.);

«Стилістика сучасної української мови» - СЗШ № 3  (10, 11 кл.), МГ (11 кл.);

 «Практикум з правопису української мови» - МГГ (6-9 кл.), СЗШ №5 (9,11 кл.);

«Теорія літератури» - СЗШ №5 (10, 11 кл.);

«Синтаксис простого і простого ускладненого речення» - СЗШ №7 (8 кл.);

«Синтаксис складного речення» - СЗШ №7 (9 кл.);

«Культура мовлення» МГГ - (6 – 9 кл.),

що сприяє дієвому впливу педагогічних методів на самосвідомість учнів шляхом розвитку у них цінностей, життєвих навичок, сприятливих для гармонійного розвитку і самореалізації.

Технології, що застосовуються учителями-філологами при викладанні курсів за вибором, орієнтовані на практичне оволодіння спеціальними  вміннями й навичками, необхідними для успішного засвоєння програми.

У школах Марганця працюють досвідчені, висококваліфіковані вчителі української мови і літератури, які творчо підходять до організації освітнього процесу, впроваджують інноваційні технології, персонал-технології, навчають учнів самостійно оволодівати знаннями, орієнтуватися в інформаційних потоках, формують потребу у знаннях, розвивають творчі здібності школярів. Проведений аналіз якісного  складу вчителів-філологів  свідчить про наступне: у 2019-2020 н. р. у школах міста працювало 37 учителів української мови  і літератури.  Із них: 32 мають кваліфікаційну категорію „спеціаліст вищої категорії”, 1 - „спеціаліст ІІ категорії”, 1 – спеціаліст, 3 – без категорії. Звання  „учитель-методист»  мають 22 вчителі, „старший учитель” – 8. Щорічна обласна педагогічна премія до Дня працівників освіти присуджена 2 вчителям, нагороджений нагрудним  знаком «Василь Сухомлинський» – 1, нагрудним знаком „Відмінник освіти України” -  7.

Учителі-філологи постійно працюють над підвищенням професійної майстерності, проходять атестацію, курсову перепідготовку при КЗВО «ДАНО» ДОР», займаються самоосвітньою діяльністю.

У 2020 році атестувались:

Баландіна О.П., гуманітарна гімназія  - на присвоєння кваліфікаційної категорії «Спеціаліст ІІ категорії»;

Арутюнян І.М., НВК № 5 – на відповідність раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «Спеціаліст вищої категорії»;

Журавель А.О. - на відповідність раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «Спеціаліст вищої категорії» та педагогічному званню «учитель-методист»;

Харіна Т. Д. - на відповідність раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «Спеціаліст вищої категорії» та педагогічному званню «учитель-методист»;

Михайлик Т. М. - на відповідність раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «Спеціаліст вищої категорії» та педагогічному званню «учитель-методист»;

Галайда Т. В. Добронадіївський НВК - на відповідність раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «Спеціаліст вищої категорії» та  присвоєння педагогічного звання « старший учитель»;

Гордієнко Л. В., ЗОШ № 7 - на відповідність раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «Спеціаліст вищої категорії» та педагогічному званню «учитель-методист»;

Пройшли предметну курсову перепідготовку:

          Журавель А.О., ГГ;

          Баландіна О.П., Г.Г.

          Шубала Н.М., СШ № 2;

          Полянська Т.А., ЗОШ № 3;

          Арутюнян І.М., ЗОШ № 3

          Очаківський І.А., ЗОШ № 3;

          Гавронська Н.М., НВК № 5;

          Сафонова О.О., НВК № 5;

          Швець Л.П., Марганецька гімназія;

Шпак Л.М., ПМШ № 11

Одноденні курси-тренінги за різною тематикою:

Гуманітарна гімназія

-         Тріленко С.М. « Моніторингова діяльність у закладі освіти», «Розвиток громадянських компетентностей  в Україні»

СШ № 2:

-         Єщенко І.Ф.  « Розвиток творчого потенціалу учнів засобами нових педагогічних технологій»

ЗОШ № 3:

-         Арутюнян І.М.  « Використання інтелект – карт в освітньому просторі»

-         Лук’яненко Ю.В. «Формування та оцінювання громадянських компетентностей в освітньому процесі на рівні базової середньої освіти», « Інтерактивні технології  навчання соціально-гуманітарних дисциплін: розвиток громадянських компетентностей  в освітньому процесі на рівні базової середньої освіти».

НВК № 5

-         Сафонова О.О. «Психологічні засади з колективом класу»;

-         Пінчук О.В. « Особливості організації дитячої медіа творчості у сучасному ЗНЗ»

Марганцька гімназія

-         Швець Л.П. «Тестові технології та моніторинг при вивченні української мови в школі» - 5 тренінгів,

-         Михайлик Т.М. «Принципи оцінювання  відкритого завдання бланку Б з української мови і літератури»

СЗОШ № 9

-         Мартинюк О.Т. «Робота з обдарованими учнями як стратегічний напрям інноваційного розвитку»

НВК «Ліцей № 10»

-         Якименко О.М. «Принципи оцінювання  відкритого завдання бланку Б з української мови і літератури»;

-         Федорова І.І. «Творче робоче самопочуття учителя на уроці»;

-         Волкова І.В., «Принципи оцінювання  відкритого завдання бланку Б з української мови і літератури»;

ПМШ №11

-         Шпак Л.М. « Розвиток громадянських компетентностей в Україні»

 

Семінари, конференції:

Гуманітарна гімназія

-         Семенюк Т.С. Фестиваль педагогічних інновацій освітян Дніпропетровщини, переможець.

НВК № 5

         Ковтун Ю.О. – участь у  ІІ Всеукраїнській заочній науково-практичній конференції з міжнародною участю «Українська література в загальноєвропейському контексті, 25.03.2019», «Українська література в загальноєвропейському контексті, 04.10.2019».

Марганецька гімназія

         Швець Л.П. «Інтегрування змісту випереджаючої освіти для сталого розвитку у навчально-виховний процес: практика наскрізної освіти для сталого розвитку»

ЗОШ № 7

Вотінцева В.І. «Система роботи з обдарованими учнями в НУШ».

ПМШ № 11

Харіна Т.Д.  «Формування компетентностей на уроках уураїнської мови та літератури в умовах переходу до НУШ»;

Фесенко С.М.  «Формування компетентностей на уроках уураїнської мови та літератури в умовах переходу до НУШ»;

Вебінари:

ЗОШ № 3

Очаківський І.А. «Всеосвіта» на допомогу вчителю, «Освітнє середовище НУШ», «Сертифікація: підсумки 2019-го та плани на 2020-й рік», «нетипові  способи використання  онлайн-тестів на уроках літератури».

Пилипенко К.А. «Ігри на уроках української, або як зацікавити учня, який не хоче вчитися», «Як покращити ефективність навчання дітей, розвиваючи їх увагу».

Марганецька гімназія

         Швець Л.П. «Про деякі питання проходження пробного ЗНО у 2019 році», «Пам’ятка учасникам ЗНО», «Проєктне навчання у викладанні гуманітарних дисциплін: коли теорія оживає», «Нюанси виконання завдань різних типів на уроках української мови і літератури».

         Михайлик Т.М. «Про деякі питання проходження пробного ЗНО у 2019 році».

ЗОШ № 7

         Гордієнко Л.В. «Натипові способи використання  онлайн-тестів на уроках літератури», «Герой літературного твору: сучасні прийоми роботи з образом»;

         Вотінцева В.І. «Ігри на уроках української мови, або як зацікавити учня, який не хоче вчитися?».

НВК «Ліцей № 10»

         Якименко О.М. «Особливості використання флеш-карток у процесі вивчення української мови та літератури»

ЗОШ № 12

-        Лєпілова Т.П. «Зона числа П», «Інтернет – олімпіади як інструмент урізноманітнення  освітнього процесу», «Інтернет – олімпіади як засіб мотивації учнів»

         Актуальним завданням сучасної освіти є реалізація потенціалу обдарованих учнів. Основними ознаками педагогічних технологій, орієнтованих на роботу з обдарованими школярами, є впровадження науково-дослідної, пошукової, експериментальної, проектної діяльності, для якої у навчальному процесі відводиться значне місце.

Інноваційні технології, активні  форми роботи сприяють реалізації творчих задумів учителів. Наслідками самоосвіти вчителів є не тільки їхнє особисте та професійне самовдосконалення, а й розвиток учнів. Про що свідчить результативність у предметній олімпіаді та конкурсах.

Відповідно до наказу департаменту освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації від 16.09.2019 року № 483/0/212-19 «Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і обласних етапів турнірів з навчальних предметів у 2019/2020 навчальному році»,  на виконання наказу відділу освіти  Марганецької міської ради від 26.09.2019 р. № 275 «Про проведення I-II етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад і обласних етапів турнірів з навчальних предметів у 2019/2020 навчальному році» 16 листопада 2019 р. проведено ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з української мови і літератури  для учнів 8-11 класів за завданнями, підготовленими комісією при КЗВО «ДАНО» ДОР», до якої увійшли наукові працівники та вчителі - практики.

У ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з української мови і літератури взяли участь 43 учнів 8-11 класів закладів загальної середньої освіти міста - переможців І етапу.

За результатами перевірки робіт учасників  ІІ етапу олімпіади  вибороли:

І місце         

-         Чумак Аліна, 8 клас,  НВК «Ліцей - СЗШ № 10», вчитель Городецька О.С.;

-    Мухіна Олена, 9 клас, ЗОШ № 3, вчитель Пилипенко К.В.;

-    Тугай Михайло, 10 клас, ПМШ № 11, вчитель Фесенко С.М.;

-    Бєляєва Катерина, 11 клас, Марганецька гімназія, вчитель Швець Л.П.

ІІ місце         

Коссова Марія, 8 клас, СШ № 2, вчитель Єщенко І.Ф.;

Болгар Аріна, 9 клас, Марганецька гімназія, вчитель Швець Л.П.;

 Сердюк Софія, 10 клас, гуманітарна гімназія, вчитель Триленко С.М.;

Коршенюк Ульяна, 11 клас, СЗОШ № 9, вчитель Сандт В.А.

ІІІ місце        

Калашник Ірина, 8 клас, Марганецька гімназія, вчитель Михайлик Т.М.;

Бура Єлизавета, 9 клас, Марганецька гуманітарна гімназія, вчитель Семенюк Т.С.;

Климчук Олександр, 9 клас, ЗОШ № 7, вчитель Гордієнко Л.В.

Лисенко Анна, 10 клас, ЗОШ № 3 вчитель Лук’яненко Ю.В.;

Чичика Єлизавета, 11 клас, ЗОШ № 3, вчитель Пилипенко К.В.

                                                              Результати

участі навчальних закладів у ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з української мови і літератури

Заклади освіти

8 клас

(бали-місце)

9 клас

(бали-місце)

10 клас

(бали-місце)

11 клас

(бали-місце)

Гуманітарна

гімназія

16  - V

33   - ІІІ

31,2   - ІІ

 30,5    - V

СШ № 2

28  - ІІ

24,5- V

21,6   - V

 22,5    - VІІ

ЗОШ № 3

13,5- VІІІ

35   - І

26,3   - ІІІ

 37       - ІІІ

НВК «ЗОШ № 5-ДНЗ»

12   - ІХ

16   - VІІІ

 

 

гімназія

23,5 - ІІІ

34   - ІІ

 

40,5     - І

ЗОШ № 7

23,5 - ІІІ

34   - ІІ

 

40,5     - І

СЗОШ № 9

23   - ІV

19,5 - VІІ

26     - ІV

38,5     - ІІ

НВК – Ліцей №10

28,5- І

22    - VІ

15,6  - VІІ

33        - ІV

СПМШ

  № 11

22,5 - V

26,5 - ІV

38,2  - І

13,5     - VІІІ

ЗОШ № 12

8     - Х

16    - VІІІ

5      - ІХ

9,0       - ІХ

Добронадіївський

НВК

13,5 - VІІІ

13,5 - Х

13,3  - VІІІ

4          - Х

        Журі по перевірці олімпіадних робіт відзначає, що більшість учнів 8-11 класів виконали роботу на середньому рівні. Краще виконали завдання з мови і гірше – з літератури. Так, учні 8 класу мають гарні знання з синтаксису, визначають типи речень за метою висловлювання, наводять приклади, уміють правильно будувати словосполучення, але не вміють чітко визначати мотив та ідею твору, характеризувати художні образи. Творчі роботи слабкі. При написанні творів з української мови учні 9-х класів допускають помилки у побудові речень, поясненні значень фразеологізмів, уживанні числівників з іменниками. У творах з української літератури мало, або взагалі відсутні приклади традицій українського народу, не вказуються твори, вивчені в 9 класі з основ народної творчості. При побудові текстів творів не дотримуються вимог до типу мовлення. У творах учнів    10 класів  допускаються лексичні та стилістичні помилки, зміст не завжди розкриває тему. Із завданнями з літератури труднощі були у визначенні ідеї твору, позасюжетних елементів.  Учні 11 класу добре орієнтуються в культурі мовлення, уміють застосовувати сталі нормативні вирази. У частині завдань з літератури найбільш вдало аналізують блок питань із теорії літератури, але не виявляють глибини під час написання творів. Не вміють у повному обсязі складати паспорт літературного твору. Не розуміють поняття синонімічних суфіксів і префіксів.

Для участі в ІІІ (обласному) етапі олімпіади визначені:  Тугай Михайло, Мухіна Олена  та Бєляєва Катерина.

Учні шкіл – активні учасники Всеукраїнських та регіональних творчих конкурсів. Так, у XX Міжнародному імені Петра Яцика конкурсі з української мови у міському етапі взяли участь 90 учнів-переможців шкільного етапу. Учасниками обласного (заочного) етапу стали  9 учнів, які посіли І місце в міському етапі: 3 клас - НВК «Ліцей – СЗШ №10», СЗШ №11; 4 клас - НВК «Ліцей-СЗШ №10», 5 клас СЗШ № 11; 6 клас -  СЗШ № 12; 7 клас - СЗШ № 11; 8 клас - МГ; 9 клас - НВК «Ліцей – СЗШ №10»; 10 клас - СЗШ №9; 11 клас – МГГ. В обласному очному етапі взяли участь Атамас Вероніка, учениця 4 класу НВК «Ліцею – СЗШ №10», Диба Софія, учениця 11 класу МГГ. На превеликий жаль, вони не зайняли призових місць.

З метою вшанування творчої спадщини Тараса Шевченка,  виявлення творчо обдарованих учнів, підвищення рівня мовної освіти для творчо обдарованих учнів 5-11 класів проведено X Міжнародний мовно-літературний конкурс ім. Тараса Шевченка. Учасниками міського конкурсу стали 58 учнів-переможців шкільного етапу. Матеріали конкурсу дали важливу інформацію про мовленнєву компетентність учнів шкіл міста. Лише одиниці повно і нестандартно розкрили тему, їх мовлення було послідовним, точним, доречним. Більшість  конкурсантів не врахували жанрових ознак висловлювань, не дотримались  структурної побудови творів-роздумів, слабо орієнтувалися в літературному просторі, виявили спрощений підхід до осмислення теми, висловлювали трафаретні думки. Перераховані недоліки є свідченням недостатнього рівня впровадження мовленнєвої (комунікативної) змістової лінії. Учасниками обласного (заочного) етапу стали  8 учнів, які посіли І місце в міському етапі: Ляшенко Вероніка, учениця 5 класу - СЗШ № 2; Романенко Анастасія, 6 клас -  СЗШ № 7;  Годько Анна, 7 клас СЗШ № 2; Чумак Аліна, 8 клас НВК «Ліцей – СЗШ №10»; Маслюкова Дар’я, 9 клас НВК «Ліцей – СЗШ №10»; Покотило Ксенія, 10 клас СЗШ № 9; Бабенко Вікторія, 11 клас МГ; Бочкарьов Нікіта, 11 клас НВК «Ліцей – СЗШ №10». В обласному (очному) етапі конкурсу взяли участь Покотило Ксенія, 10 клас СЗШ № 9  і Бабенко Вікторія, 11 клас МГ. Бабенко Вікторія, учениця 11 класу МГ, посіла ІV місце.

За участь у Всеукраїнському творчому конкурсі «Таємниця генія Т.Г.Шевченка» учні 5 – 6 класів СЗШ №7 були відзначені Дипломами І, ІІ, ІІІ ступенів (усього 9 дипломів).

Школярі міста взяли активну участь у Всеукраїнському конкурсі з українознавства «Патріот» та в українознавчій грі «Соняшник», отримавши в нагороду «золоті», «срібні» «бронзові»  сертифікати.           

Учителями української мови і літератури ведеться роз’яснювальна робота по популяризації української мови через проведення свят, фестивалів, відзначення літературних ювілеїв, проведення конкурсів, вікторин. У мовно-літературних кабінетах створюються експозиції, виставки творів письменників, проводяться літературні читання, читацькі конференції, літературно-мистецькі вечори. Традиційно 9 листопада, у День української писемності та мови, учні навчальних закладів міста беруть участь у написанні радіодиктанту національної єдності, що оголошується на Українському радіо.

За 5 років роботи над науково-методичним проектом  «Освітні стратегії соціалізації особистості громадянського суспільства» маємо багато цікавих здобутків, які були представлені учителями міста на обласному фестивалі педагогічних інновацій освітян Дніпропетровщини «EDU FEST Dnipro-2019» і були підготовлені на фестиваль «EDU FEST Dnipro-2020» (який, на жаль, не відбувся через карантин),  і які слід використовувати в освітній діяльності.  Сучасний процес державотворення в нашій країні вимагає від людини готовності і здатності до активної участі у справах суспільства на основі усвідомлення себе як повноправного члена соціальної спільноти, громадянина своєї країни. Саме у процесі вивчення рідної мови, літератури, звернення до найкращих надбань українського народу відбувається відродження національної гідності громадянина-патріота України, становлення громадянської зрілості й суспільної активності кожної особистості, орієнтація випускника на успішну самореалізацію в суспільному житті. Використовуючи сучасні прогресивні підходи до навчання, інноваційні методи, прийоми, технології, учителі української мови і літератури покликані формувати у школярів ключові, життєво необхідні компетентності, ціннісні орієнтири, виробляти навички співпраці, співробітництва, діалогізму, розвивати креативність, комунікабельність.

А для цього потрібно активізувати творчу діяльність педагогічних кадрів, підвищити рівень психолого-педагогічної культури та фахової майстерності педагогів, запроваджувати інноваційні навчально-виховні технології, спрямовані на розвиток креативності учасників педагогічного процесу, дбати про зростання якості освіти й виховання, вдосконалення системи психолого-педагогічного супроводу розвитку особистості школярів. Це забезпечить максимально сприятливі умови для задоволення освітніх потреб, розвитку самосвідомості, самореалізації кожної дитини у творчому середовищі, збільшення кількості випускників, які оберуть професію, що найбільшою мірою відповідатиме їхнім здібностям, потребам суспільства.

         У 2020-2021 навчальному році працюватимемо над реалізацією І – концептуально-діагностичному - етапі «Педагогічні стратегії розвитку самоефективної особистості в освітньому просторі Нової української школи» 

Основні напрями роботи вчителів української мови і літератури у 2020–2021 н.р:

- домагатися особистісного професійного зростання, саморозвитку та підвищення власної фахової компетентності;

- оновлення методичної системи вивчення української літератури та урізноманітнення форм навчання шляхом використання сучасних інформаційних технологій, технологій дистанційного навчання;

- створювати сприятливі умови для формування й розвитку інноваційних якостей особистості, активізувати мотиваційно-пізнавальну діяльність учнів завдяки застосуванню групових, діалогових, інтерактивних технологій;

-  впроваджувати технології продуктивного навчання з метою стимулювання креативності учнів;

- забезпечення оптимальних можливостей для розвитку критичного мислення учнів, формування соціальних компетентностей, пробудження через мистецтво слова національної свідомості;

-  активізувати роботу з творчо обдарованими школярами;

- підготовка учнів 11-х класів до зовнішнього тестування;

- виховувати у школярів повагу до духовних скарбів українського народу, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність, здатність формувати, формулювати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів, зберігати й примножувати кращі національні традиції;

-  проводити просвітницьку роботу щодо розвитку та функціонування державної мови.

 

Проблема ММО вчителів української мови і літератури на 2018–2019 н.р.: „Запровадження освітніх новітніх технологій на уроках української мови і літератури, зорієнтованих на формування соціальної компетентності учнів».

Основні напрями роботи вчителів української мови і літератури у 2018–2019 н.р:
- домагатися особистісного професійного зростання, саморозвитку та підвищення власної фахової компетентності;
- створювати сприятливі умови для формування й розвитку інноваційних якостей особистості, активізувати мотиваційно-пізнавальну діяльність учнів завдяки застосуванню групових, діалогових, інтерактивних технологій;
-  впроваджувати технології продуктивного навчання з метою стимулювання креативності учнів;
- оновлення методичної системи вивчення української літератури та урізноманітнення форм навчання шляхом використання сучасних інформаційних технологій;
-  активізувати роботу з творчо обдарованими школярами;
-  підвищення виховного рівня сучасного уроку, його творчого потенціалу;
- забезпечення оптимальних можливостей для розвитку критичного мислення учнів, формування соціальних компетентностей, пробудження через мистецтво слова національної свідомості;
- підготовка випускників 11-х класів до зовнішнього тестування: використання для тематичного оцінювання різнорівневих завдань, які містять у собі програмові вимоги з української мови 5-11 класів;
- виховувати у школярів повагу до духовних скарбів українського народу, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність, здатність формувати, формулювати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів, зберігати й примножувати кращі національні традиції;
-  проводити просвітницьку роботу щодо розвитку та функціонування державної мови.

Немає коментарів:

Дописати коментар