Методичні рекомендації
щодо підготовки учнів
до Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури
до Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури
Основна мета
Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури – виявлення
філологічно обдарованих учнів, стимулювання їхнього творчого самовдосконалення.
Традиційною основою завдань усіх етапів олімпіади є:
Традиційною основою завдань усіх етапів олімпіади є:
- синтаксичний
розбір простого чи складного речення;
- творча
мініатюра з української мови;
- завдання
з лексики або фразеології;
- завдання
з правопису;
- письмовий
твір з української літератури;
- питання
з теорії літератури;
- практикум
з літератури.
Досвід проведення попередніх олімпіад вказує, що при підготовці учителям-словесникам необхідно звернути увагу на такі проблеми:
-
При написанні учнями твору з української літератури треба:
- проводити
глибокий аналіз твору, а не його переказ;
- робити
власні висновки;
- забезпечити
самостійність, послідовність і неординарність мислення;
- уникати
описовості;
- використовувати
цитати або посилатися на текст, але не переобтяжувати твір фактичним матеріалом;
- уникати
відхилень від теми;
- дбати
про чітку пропорційність вступу, основної частини і висновків (основна
частина повинна займати не менше 2/3 твору);
2.
Поглибити вивчення теорії літератури (чітке
знання основних термінів, практичне використання теоретичних знань
про елементи композиції й сюжету, про образи і тропи, метричну систему вірша,
рими, римування, строфу тощо);
3.
Учні середніх класів і старшокласники не
вміють визначати віршований розмір, будувати метричну схему строфи. Причина
цього явища – недостатня увага з боку словесників до глибокого аналізу
ліричного твору, його образної структури, осягнення учнем ритмомелодичної краси
вірша. А тому, незважаючи на брак часу, вчителям треба обов’язково попрацювати
над завданнями практикуму з літератури.
4.
При роботі над завданнями з української
мови варто, щоб кожен учень повторив і закріпив знання:
o
з лексики (синоніми, антоніми, застарілі
слова, діалектизми тощо) та фразеології (пояснення фразеологізмів, складання з
ними речень, підбір фразеологічних синонімів та ін.);
o з морфології (відомості про частини мови, особливості відмінювання
іменників, числівників, уміння користуватися вищим і найвищим
ступенем порівняння якісних прикметників і прислівників тощо);
o
з синтаксису (фундаментальне знання видів
простих і складних речень як на теоретичному, так і на практичному рівнях:
конструювання речень, їх синтаксичний розбір, складання схем;
o
з правопису (написання складних слів,
правопис прислівників, уживання великої букви, апострофа, м’якого знака,
правопис іншомовних слів тощо).
Хотілося б додати ще кілька порад:
·
як при написанні окремих речень, так і при
створенні тексту учні повинні дбати про милозвучність мови, особливу увагу
звертаючи на доцільне вживання у-в, і-й, з-із-зі,
правильне вживання іменників при звертанні (кличний відмінок), вставних
конструкцій та інше;
·
У творчих роботах учні мають уникати
повторення однотипних синтаксичних конструкцій, будувати як прості ускладнені речення, так і
складні.
Отже, індивідуальні консультації
вчителя, наполеглива робота учня над забезпеченням системності й глибини знань,
опрацювання додаткової літератури, щоденний мовно-мовленнєвий тренінг
забезпечать успіх учасникам Всеукраїнської олімпіади з мови та літератури.
Немає коментарів:
Дописати коментар