Олімпіади


Методичні рекомендації щодо підготовки учнів
до Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури


Основна мета Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури – виявлення філологічно обдарованих учнів, стимулювання їхнього творчого самовдосконалення.

Традиційною основою завдань усіх етапів олімпіади є:

  • синтаксичний розбір простого чи складного речення;
  • творча мініатюра з української мови;
  • завдання з лексики або фразеології;
  • завдання з правопису;
  • письмовий твір з української літератури;
  • питання з теорії літератури;
  • практикум з літератури.

Досвід проведення попередніх олімпіад вказує, що при підготовці учителям-словесникам необхідно звернути увагу на такі проблеми:
  1. При написанні учнями твору з української літератури треба:
  • проводити глибокий аналіз твору, а не його переказ;
  • робити власні висновки;
  • забезпечити самостійність, послідовність і неординарність мислення;
  • уникати описовості;
  • використовувати цитати або посилатися на текст, але не переобтяжувати твір фактичним матеріалом;
  • уникати відхилень від теми;
  • дбати про чітку пропорційність вступу, основної частини і висновків (основна частина повинна займати не менше 2/3 твору);
2.      Поглибити вивчення теорії літератури (чітке знання основних термінів, практичне використання теоретичних знань про елементи композиції й сюжету, про образи і тропи, метричну систему вірша, рими, римування, строфу тощо);
3.      Учні середніх класів і старшокласники не вміють визначати віршований розмір, будувати метричну схему строфи. Причина цього явища – недостатня увага з боку словесників до глибокого аналізу ліричного твору, його образної структури, осягнення учнем ритмомелодичної краси вірша. А тому, незважаючи на брак часу, вчителям треба обов’язково попрацювати над завданнями практикуму з літератури.
4.      При роботі над завданнями з української мови варто, щоб кожен учень повторив і закріпив знання:
o   з лексики (синоніми, антоніми, застарілі слова, діалектизми тощо) та фразеології (пояснення фразеологізмів, складання з ними речень, підбір фразеологічних синонімів та ін.);
o   з морфології (відомості про частини мови, особливості відмінювання іменників, числівників, уміння користуватися вищим і найвищим ступенем порівняння якісних прикметників і прислівників тощо);
o   з синтаксису (фундаментальне знання видів простих і складних речень як на теоретичному, так і на практичному рівнях: конструювання речень, їх синтаксичний розбір, складання схем;
o   з правопису (написання складних слів, правопис прислівників, уживання великої букви, апострофа, м’якого знака, правопис іншомовних слів тощо).
Хотілося б додати ще кілька порад:

·         як при написанні окремих речень, так і при створенні тексту учні повинні дбати про милозвучність мови, особливу увагу звертаючи на доцільне вживання у-ві-йз-із-зі, правильне вживання іменників при звертанні (кличний відмінок), вставних конструкцій та інше;
·         У творчих роботах учні мають уникати повторення однотипних синтаксичних конструкцій,  будувати як прості ускладнені речення, так і складні.
Отже, індивідуальні консультації вчителя, наполеглива робота учня над забезпеченням системності й глибини знань, опрацювання додаткової літератури, щоденний мовно-мовленнєвий тренінг забезпечать успіх учасникам Всеукраїнської олімпіади з мови та літератури.


Немає коментарів:

Дописати коментар